Annonce
Trafik

Derfor fylder vejarbejdet i Rantzausgade mere end normalt

HOFOR har sat 10 containere op på Rantzausgade under deres arbejde med at lægge nye drikkevandsrør ud. Det mindsker lastbiltransport til og fra gravearbejdet - og dermed også CO2 udledningen. Foto: NCC A/S
Gravearbejdet i Rantzausgade fylder en del, men det er ikke helt uden grund. For ved at fylde lidt ekstra, så er det store vejarbejde lige lidt smartere og lidt mere klimavenligt end normalt.

Der graves lige nu i Rantzausgade, og rigtig mange er berørt af det. En ting er de mange maskiner, som arbejder i gaden, men lige nu står der også 10 containere og fylder. Containere som HOFOR har opsat for at kunne håndtere og genanvende dele af de godt 4.000 ton jord, som skal graves væk for at lægge et nyt rør til drikkevand i Rantzausgade.

Røret skal flyttes for at give plads til de nye vejbede og træer, der er et led i klimatilpasning og forskønnelse af gaden. I stedet for at køre al jorden væk, for så at køre ny jord til kvarteret senere, forsøger forsyningsselskabet sammen med entreprenøren NCC A/S at genanvende så meget af jorden som muligt.

- Vi håbede fra starten at kunne genbruge omkring 1.000 ton jord på det her projekt. Og det er lykkedes os at genbruge al den jord, mens omkring 3.000 ton har haft for store sten, eller været for vådt til at kunne bruges igen, forklarer projektleder Jesper Jensen fra HOFOR.

Annonce

Mindre trafik ved gravearbejdet

Ved at sætte de mange containere op undgår området i og omkring rantzausgade den tunge trafik, som der normalt er ved et gravearbejde.

Vi fylder meget i gaden med eller uden de ti containere, det ved vi godt. Men vi gør alt, hvad vi kan for at være så god en nabo som muligt.

Jesper Jensen

Hvis målet om at genanvende 1.000 tons jord lykkes, så betyder det, at der er sparet 60 gange en lastbils kørsel frem eller tilbage gennem byen med jord. Eller en lastbil mindre per dag i løbet af projektet. Det kræver dog, at der er plads til containere, det er projektlederen godt klar over.

- Vi har ti containere stående, og vi har forsøgt at placere dem, så de ikke spærrer for butikker eller udeservering. Med denne metode ser det ud til, at vi kan spare en masse CO2-udledning, fordi vi ikke skal køre så meget jord til og fra og håndtere forurenet jord. Det bliver faktisk også billigere at udføre - hvis vi kan gøre sådan her alle steder, så vil vores kunder spare på vandregningen i sidste ende, siger Jesper Jensen.

Gravearbejdet og de 10 opsatte containere i Rantzausgade fylder en del - tilgengæld er det et mere klimavenligt gravearbejde end normalt. Foto: NCC A/S

Jesper Jensen kan ydermere fortælle, at fordi man har kunne sætte containere op, så har projektet været mere effektivt og følger lige nu tidsplanen. Det kan der være mange årsager til, fortæller han. Men man kan ikke komme uden om, at det giver mindre spildtid, at jorden kun skal køres hen til containeren og ikke til Amager, hvortil der nemt kan gå 30-45 minutter, inden næste lastbil er klar, og NCC-teamet kan grave videre.

Annonce

Der skal rykkes en balle

Ti containere fylder, også selvom de er placeret i den ende af gaden, hvor der ikke er så mange butikker. Men HOFOR har oplevet, at der har været en god dialog med de butikker og restauranter, som er naboer til gravearbejdet.

- Vi fylder meget i gaden med eller uden de ti containere, det ved vi godt. Men vi gør alt, hvad vi kan for at være så god en nabo som muligt, siger Jesper Jensen og nævner et eksempel, hvor HOFOR har kunnet flytte lidt på en afspærring for at give plads til udeservering.

- Vi vil rigtig gerne tale med de erhvervsdrivende og hjælpe, hvis det er muligt. Selvfølgelig kan vi kun flytte på en afspærring, hvis det ikke går på kompromis med sikkerheden for de folk, der arbejder for os, understreger projektlederen.

HOFOR forventer at lægge asfalt på de store udgravninger i uge 40, og så mangler de to etaper i hver ende af gaden. HOFOR er færdige i Rantzausgade til december 2021, og så starter Københavns Kommune arbejdet med at forskønne gaden i foråret 2022. Rantzausgade forventes at være færdig ved årsskiftet 2022/2023.

Fakta

HOFOR flytter et vandrør, så der bliver plads til de nye tiltag i Rantzausgade

Arbejdet startede i juni 2021 og forventes at være slut december 2021

Københavns Kommune går i gang med de nye tiltag i gaden foråret 2022

HOFOR har genanvendt 1.000 ton jord på projektet

Det er entreprenørfirmaet NCC A/S, der udfører arbejdet for HOFOR

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport og fritid

Fire års kamp kan være tabt på jorden: Det går ud over børn og unge

LIV inviterer

3-2-1 ... Nedtællingen er for alvor begyndt til dette års kvindemesse

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

sports- eller værdipolitik?

Trods kritik: Tilbud om kønsopdelt svømning for børn fortsætter

Samfund

Stjerneadvokat hyrede sig selv for skattekroner - men borgmester kan ikke svare på, om hun synes, det er okay

Byens Bedste LIV

RUST ryster rustet af sig og genåbner med ny energi

Butiksnyt

Silja og Sarah vil være som H&M: Vi vil gøre genbrug attraktivt og tilgængeligt - for alle

Byudvikling

Så er elløbehjul på vej tilbage

Ældre

Beth på barrikaderne: Flere fortjener en tryg alderdom

Samfund

Kåring af verdens bedste bydel: Sammenlignes med Talibans ligestillingspolitik

Byliv

Derfor elsker vi Nørrebro

nærdemokrati

Stine cyklede byen tynd for at samle sine underskrifter: 'Det er alt for svært at få opstillet borgerlister til kommunalvalget'

Annonce