Annonce
trafik

Lær den nye parkeringsregel, før det er for sent: Sådan undgår du bøderne

1. maj trådte et nyt parkeringsforbud i kraft. Nu kan det koste en afgift på 510 kroner, hvis man parkerer i skillerabatten. Arkivfoto: Asger Ladefoged / Ritzau Scanpix
Der er netop kommet et nyt parkeringsforbud, som byens bilisterne skal holde øje med. For overholdes det ikke, kan det udløse en bøde.

En ny parkeringsregel er netop trådt i kraft landet over, og den gør sig selvfølgelig også gældende for os i Københavnsområdet.

Som udgangspunkt har det været forbudt at standse eller parkere helt eller delvist på fortov, og fra 1. maj 2022 er det heller ikke længere lovligt at parkere eller standse sin bil helt eller delvist i en såkaldt skillerabat inden for en byzone, fortæller Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.

Men hvad pokker er en skillerabat?

Annonce

- En skillerabat definerer man som en rabat eller et areal, der adskiller to forskellige færdselsarter. Det kan for eksempel være rabatten mellem kørebanen for biler og cykelstien eller rabatten mellem kørebane og fortov, siger Dennis Lange.

Hvis man alligevel kommer til at smække hjulene op på græsstykket mellem vej og cykelsti, kan det ende med at koste en afgift på 510 kroner, og det vil der helt sikkert være nogen, der kommer til at gøre, fortæller Dennis Lange.

- Alle andre forseelser giver p-afgifter fra tid til anden, så jeg er helt sikker på, at der også er nogen der - desværre -  vil få en afgift på den her konto. Forhåbentlig er det ikke fordi, de ikke har set at reglen eksisterer.

- Vi håber derfor, at kommunerne i de første par uger går forsigtigt frem og måske giver en advarsel i stedet for en bøde i første omgang. Den mulighed har de jo, og det vil klæde kommunerne, at tage det roligt med bøderne, indtil folk har lært den nye regel. Men de er ikke forpligtet til det.

Det vil klæde kommunerne, at tage det roligt med bøderne, indtil folk har lært den nye regel. Men de er ikke forpligtet til det.

Dennis Lange, Chefkonsulent i FDM

Sikkerhed og penge

Grunden til at det nye forbud er blevet indført, skal findes i trafiksikkerhed og i et spørgsmål om økonomi, fortæller Dennis Lange.

- Det har til dels været en ønske fra kommunerne, for i visse situationer kan parkering i skillerabatter give småkaotiske tilstande - for eksempel ved koncerter, fodboldkampe og lignende, hvor der er mange, der gør det.

- Det andet er, at skillerabatterne ofte slet ikke er bygget til at bære vægten af en bil, og det kan ende med at ødelægge rabatten, og så bliver det en udgift for kommunerne at genoprette rabatterne.

Derfor bakker foreningen op om tiltaget.

- Overordnet set synes vi, at det her nye forbud giver mening. Dels fordi det handler om trafiksikkerhed og få mindsket risikoen ved nogle farlige situationer, og del for at undgå udgiften ved ødelagte rabatter, som alt andet lige ville blive en udgift for borgerne, siger Dennis Lange. 

Annonce

Den sikre side

De nye regler kan udløse en p-afgift, men ellers kommer det ikke til at få en stor betydning for muligheden for at parkere i byen, forklarer Dennis Lange.

- Generelt set er det ikke vores indtryk, at det kommer til at betyde det store for bilisterne. Selvfølgelig i den udstrækning, at man overholder forbuddet.

- Men det kommer ikke nødvendigvis til at fjerne parkeringsmuligheder. Der kan være helt lokale steder, hvor vejen kan være så smal, at meget i virkeligheden er langt an på, at man sætter to hjul op i skillerabatten, men her har kommunerne mulighed for at dispensere for reglen i deres parkeringsbekendtgørelse, ved at sætte skilte op eller tegne båse.

- Hvis du holder ude på asfalten og i kørebanens kant, så holder man lovligt, hvis man ellers overholder områdets øvrige parkeringsregler.

Uden for byzonerne er der den lille variant af forbuddet, at man gerne må standse og parkere i skillerabatterne med to hjul, men man må stadig ikke have hele bilen deroppe, fortæller Dennis Lange.

-  Der er en lille åbning, når man er uden for byerne, hvor forbuddet er en lille smule mildere.

Annonce