Annonce
Parkering

Maiken og Johnny leder i op til 20 minutter efter en plads: Må parkere i en anden kommune

Maiken Olsen og Johnny Olsen bor ved Rantzausgade. De oplever, at det er stressende at finde en parkeringsplads. Foto: Simon Schmidt
Maiken Olsen og Johnny Olsen er afhængig af bil for at komme på arbejde. I de sene aftentimer er det meget at svært at finde en parkeringsplads på Nørrebro. Ofte må de parkere i en anden kommune eller finde en ulovlig plads.

Maiken Olsen og Johnny Olsen bor lige ved Kølsters Tolv Haner ved Rantzausgade.

Sammen har de én bil. Begge har brug for køretøj til arbejde. Især Maiken Olsen, der arbejder i Ølstykke.

- Det er en udfordring, hvis jeg skal tage offentlig transport på arbejde. Det tager omkring to timer - hver vej, siger Maiken Olsen.

Annonce

Maiken Olsen og Johnny Olsen sidder ved deres spisebord og fortæller om de daglige udfordringer med at parkere på Nørrebro.

Når jeg kommer hjem fra arbejde om aftenen, så oplever jeg ofte, at vi er fem biler, der kører efter hinanden i en række og bevæger sig som en slange i jagten efter en parkeringsplads

Johnny Olsen

- Når jeg kører hjem fra arbejde, så tænker jeg hele tiden på, om der er en plads. Det er stressende, siger Maiken Olsen.

Johnny Olsen fortæller, at de nogle gange låner datterens bil. En Volkswagen UP, der er en lille bil. Så er der nemlig større chance for at man kan klemme sig ind på en lille plads.

- Når jeg kommer hjem fra arbejde om aftenen, så oplever jeg ofte, at vi er fem biler, der kører efter hinanden i en række og bevæger sig som en slange i jagten efter en parkeringsplads, siger Johnny Olsen.

Maiken Olsen supplerer.

- Det er virkelig ikke rart, at man ikke kan finde noget så basalt som en parkeringsplads, hvor man bor, siger Maiken Olsen, og fortsætter:

- Ofte ender jeg med at lede 20 minutter for at finde en plads. Nogle gange må jeg søge til Frederiksberg Kommune mod betaling eller vælge at parkere ulovligt, som mange andre også gør. Vi er mange som ikke kan undvære bil. Det er simpelthen urimeligt, at vi der er afhængig af bil konstant straffes med færre og færre parkeringsmuligheder.

Behov for tilflugtssted

Johnny Olsen og Maiken Olsen har tidligere arbejdet med transport og logistik. Det mener ikke, at man fra kommunens side udnytter de muligheder, der er i området for at skabe flere parkeringspladser. De nævner, blandt mange andre forslag, at man kunne lave flere skråparkeringer.

- Vi sidder følelsen af, at nogle vil have os bilejere ud af byen, siger Maiken Olsen.

Men de har ikke tænkt sig at forlade Nørrebro, hvor de har boet i mange år.

- Vi flytter ikke. Men vi er også heldige med at have et sommerhus, som vi bruger som tilflugtssted, siger hun.

Hvad siger politikerne til parkeringsforhold på Nørrebro?

Vi har spurgt de politikere, der er på valg 16. november, hvad de vil gøre ved ovenstående udfordring. Vi har spurgt dem, der sidder i det relevante udvalg.

De har fået 12 timer til at svare os skriftligt med maksimalt 600 tegn. Dem, der har nået det inden deadline, er med, de andre er ikke.

Finn Rudaizky - Dansk Folkeparti

Parkering af biler skal fremover, i langt højere grad, ske ved underjordisk parkering på Nørrebro. Dansk Folkeparti vil gerne have bil-parkering begrænset på gadeplan på Nørrebro. Men, det må planlægges på den måde, at vi kun nedlægger gade P-pladser, såfremt vi samtidig kan anvise et tilsvarende antal P-pladser under jorden. Alt andet bliver ren kaos. Kan vi gennemføre en sådan omlægning, kan vi få frigjort gader til mere grønt liv og med langt mindre luftforurening end hidtil. Små grønne oaser, flere træer, mere plads til legepladser og gadeidræt vil være muligheder, hvis vi satser på underjordisk parkering.

Kim Hjerrild - Alternativet

Alternativet ønsker, at der i fremtiden skal være færre biler og mindre bilkørsel i København og at den plads, som frigives, skal anvendes til bedre forhold for cyklister og gående. Der frigives plads ved over en længere årrække at lukke gader af, etablere bilfrie zoner og reducere antallet af p-pladser i gaderne. Den gradvise reduktion af bilkørsel skal følges ad med etableringen af ordentlige alternativer til det at have sin egen private bil. Vi vil bruge flere værktøjer til at nå dette mål. Vigtigst er at gennemføre en ordning med roadpricing, som dækker hele hovedstadsområdet. Det vil medføre en markant reduktion af den pendlingtrafik ind og ud af byen, som udgør størstedelen af biltrafikken i dag.

Det skal stadig være muligt at bo i København, inkl. på Nørrebro, og have egen bil, men de parkeringspladser, der bliver tilbage skal for en dels vedkommende forbeholdes folk med særlige behov og delebiler, mens resten gradvist skal gøres dyrere. Det vil i god tid give folk mulighed for at indrette sig efter de nye forhold og med sig selv afgøre, om det at have egen bil med p-plads stadig er en udgift, som skal prioriteres.

Jakob Næsager - Det Konservative Folkeparti

Vi konservative mener, at der skal være parkeringspladser til københavnerne. Bilisterne betaler hvert år 600 mio kr til Københavns Kommune. Disse penge burde bruges til at bygge underjordiske parkeringspladser, så københavnerne kan parkere i nærheden af deres bolig.

Ved nybyggeri bør kommunen stille krav om parkering på egen grund, så der ikke kommer endnu mere pres på de i forvejen alter for få parkeringspladser på gaderne.

Parkeringspladser til københavnerne er også velfærd, for det er nedslidende for mange - ikke mindst børnefamilier, hvis der ikke er parkeringspladser, når man kommer hjem fra arbejde med børn og indkøbsposer.

Mette Annelie Rasmussen - Radikale Venstre

Diskussionen om parkeringspladser har fyldt meget i denne valgkamp, ret bemærkelsesværdigt, når kun 30 % af Københavnerne ejer en bil og mange af dem kun bruger den til en tur i sommerhus. For Radikale Venstre er det vigtigt at vi i fremtiden får bedre plads til byrum, cyklisme og grønt - det betyder at vi vil foreslå mange flere dele parkeringspladser, for de kan fortrænge op til 6-8 biler og behov for parkeringspladser. Hvis flere tager cyklen og kører dele-grønt blir der plads til dem der vitterligt har behov for en bil til dagligt, så vores vision er færre parkerede biler i byrummet.

Jens-Kristian Lütken - Venstre

Mange københavnere har brug for en bil til at få hverdagen til at hænge sammen – også på Nørrebro. Vi gavner ikke klimaet ved at fjerne så mange parkeringspladser at nogle bilister skal bruge op til to timer på at finde en parkeringsplads. Det er urimeligt og stressende for børnefamilierne. Venstre har foreslået og fået vedtaget at kommunen skal undersøge muligheden for at leje p-pladser af offentlige institutioner og tilbyde disse pladser som beboerparkering udenfor almindelig arbejdstid. Det er et enkelt og billigt greb som vil kunne løse en del af udfordringer for mange københavnere med bil. Tilmed er det også et klimavenligt forslag, da det betyder at der ikke skal anlægges nye pladser, i stedet skal vi bruge dem som vi har i forvejen.

Annonce
Månedens Buket

Hvis du kender typen, skal du ikke holde dig tilbage

Nørrebro

Lørdagens coronatal: 36.000 er testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byggeri

Stort byggeprojekt nedlægger 62 parkeringspladser: - Det bliver et trafikalt kaos

Alarm 112

Mand er stabil efter knivstikkeri ved søerne i København

efterlysning

Efterlyst kvinde fundet - politiet afblæser efterlysning

Nørrebro

Zoulikha ledte efter fleksjob i fem år: Nu syr hun sine egne produkter i baggården

Dall: Wammen fik sin aftale, Sofie Carsten sit arbejdsbud - og Ellemann og Pape fik vist sammenhold

Byggeri

Slaget om den grønne baggård på Jagtvej er næsten tabt: Sådan sikrer vi resten af Nørrebros oaser

Corona For abonnenter

Syge pædagoger tvinger institutioner i knæ: Nu tages drastiske midler i brug

112

Politiet massivt tilstede på Assistens Kirkegård: En person pågrebet

Kronik: Hvorfor kan min datter ikke få dansk statsborgerskab på grund af en enkelt fejl?

Første dag

Socialborgmester, Karina Vestergård Madsens, første besøg på Nørrebro: - Der skal ikke kun afsættes penge til konflikter

Annonce