Annonce
Liv og død

Tommy glemmer det aldrig: Hun kiggede på mig og vi delte ét sekund, men så blev hun ramt af toget – nu deler vi kun døden

Tommy Damstedt har fire gange ramt et menneske med sit tog. Nu hjælper han andre togførere gennem de mange følelser, der følger med episoderne. Foto: André Bentsen
Tommy vil altid huske lyden fra toget, der ramte kvinden, eller det ene sekund, hvor hun kiggede på ham. I dag hjælper han andre lokomotivførere gennem krisen, når mennesker leger med livet på skinnerne.

- Jeg kalder hende for min usynlige ven.

Selvom Tommy Damstedt har kørt tog hele sit liv, glemmer han aldrig øjeblikket, hvor en kvinde ser ham lige i øjnene, inden hun slår sig selv ihjel mod hans lokomotiv.

- Det var dét øjeblik, vi delte sammen. Nu deler vi kun døden, men alligevel har jeg båret rundt på hende lige siden. Jeg snakker med hende, og stiller hende spørgsmål som, hvordan hun kan have mod til at lægge sig selv på skinnerne foran et tungt tog, men ikke være modig nok til at se livet i øjnene. De fleste kan ikke engang huske episoden længere, men Tommy kan huske alting i detaljer.

Annonce

- Knaldet. Den lyd, der betyder tabet af et liv. Hendes hår, øjne og tøj. Jeg glemmer det aldrig, men det gør jeg heller ikke med de andre, der er blevet ramt af et tog, som jeg styrede, fortæller Tommy Damstedt.

I dag snakker han stadig med hende, som om hun er ved siden af ham.

- Det hjælper nogle gange på frustrationerne. I starten skjulte jeg det for mine venner og familie, men i dag er jeg en gammel rotte, der ved, at det hjælper at snakke højt om tingene. Selv, hvis det skulle være i en bryllupstale. Det er så voldsomme oplevelser, togførerne har, når der er personer, som enten bliver ramt, eller er tæt på at blive ramt af et tog, understreger Tommy Damstedt.

Fire gange har hans eget tog ramt en person. To gange er personen død, mens Tommy måtte leve videre med mindet og smerterne.

- Og de to andre gange er personen blevet lemlæstet, siger Tommy og fortæller i uhyggelige detaljer om den ene, hvor fulde unge venner holdt fast i hinanden ud gennem vinduet på et S-tog, der skulle til at køre fra en togstation i København.

- Så stod jeg der som helt ung lokomotivfører og skulle styre en situation, hvor han lå og skreg panisk, mens alle kiggede på, husker Tommy Dahmstedt.

I dag er han en del af påkørselsvagten, der rykker ud og hjælper kollegaerne, når der har været episoder med mennesker på skinnerne.

Styrke som en slatten klud

Det er der ret ofte. Faktisk oplever påkørselsvagten, at der er episoder hver uge et sted i Danmark, og alene på Nordhavn Station har der været to episoder i løbet af den sidste måned.

Jeg har selv været ved at køre to kvinder ned, som smilede og grinte, mens de gik over skinnerne lige foran toget, men forestil dig lige at dø med 3 kilometer i timen.

Tommy Dahmstedt, togfører

På Svanemøllen har der siden 2001 været 69 såkaldte forløbere til ulykker og 10 deciderede uheld. Men det er intet imod Nordhavn Station. Der har haft 5 påkørsler de sidste to år og 29 såkaldte tæt-ved-episoder.

Det kræver mandsmod at gange tallene op med, hvordan det ser ud på resten af landets mange togstationer.

- Vi siger, at det sker for alle én gang i løbet af deres karriere, at de rammer nogen med deres tog, men det er næsten lige så slemt med alle de gange, hvor folk slipper med livet i behold. Der har jeg kollegaer, der bliver så vrede, at de begynder at græde og næsten ikke kan køre tog igen. Det er en oplevelse, der sætter sig i sjælen for livet, siger Tommy og fortsætter:

- Vi gør vores bedste for at snakke om det og har et stærkt sammenhold, hvor vi viser omsorg for hinanden, men det er svært at sige, hvordan vi kan være med til at stoppe det.

Han holder en kort tænkepause, der for manden i den selvlysende gule frakke med garanti er længere end normalt.

- Måske, hvis vi som samfund kunne spørge de unge, hvad de tror deres forældre og søskende – alle dem, der elsker dem, ville tænke, hvis de så dem på skinnerne. For én ting er jo alt det voldsomme med blodet og lugten, men jeg tror faktisk ikke, at de tænker over, hvad vi skal svare deres pårørende, når vi finder dem, og de spørger ind til dem, siger han tydeligt berørt.

Og der skal meget til.

- Man har efterhånden vænnet sig til, at nogen er så tåbelige, at de er fulde på skinnerne, at de lige skal spare tid eller være med på en syg trend fra Youtube eller noget. Det sker hele tiden i hele Danmark. Det gør det ikke normalt eller i orden, men det sker, og vi skal tænke meget mere på hinanden, end på os selv, hvis vi skal den slags til livs, spår han.

- Så er det værre for de efterladte og familierne.

- For det er jo ikke kun dine egne søskende og forældre, der skal have at vide, at du er blevet kørt over af et tog. Inde i toget, sidder der andre forældre til andre unge, og andre søskende til andre børn, som har været en del af oplevelsen. Mange føler, de har været med til at køre det tog, som en anden har mistet livet under, siger Tommy og tilføjer:

- Ham der rent faktisk har kørt toget, kan intet stille op. Det er næsten umuligt at bremse så tunge maskiner. Jeg har selv været ved at køre to kvinder ned, som smilede og grinte, mens de gik over skinnerne lige foran toget, men forestil dig lige at dø med 3 kilometer i timen, siger Tommy og kigger væk.

- Så er det man bliver vred. Jeg tror faktisk, jeg råbte af dem dengang, for selvom man er stærk i øjeblikket og gør alting rigtigt og professionelt, så klasker man sammen som en våd klud, når der er liv på spil, og det er der, hver gang et menneske er på skinnerne.

Her kan man søge hjælp

Hvis man går i selvmordstanker, kan man søge hjælp hos Livslinien, hvor man er vant til at tale om selvmord.

Ring på telefon 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05.

Annonce
Inspiration

Søren sælger genbrug, der skal være til at betale: - Her finder du alt godt fra havet

Annonce
Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Slut med 50 km/t.

Nye fartgrænser på vej på Nørrebro: Her skal du løfte foden fra speederen

Nørrebro For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Nørrebro

Vanvid

Ung mand bliver ved med at køre som en vanvittig: Blev påkørt af politiet og fortsatte 100 meter på fortorvet

Nye regler på vej

3 timers gratis parkering på vej i stort Østerbro-område: Men så går den heller ikke længere

Mød statsministeren: Hun vil have dig til at stemme ja - men hvorfor?

Mad og drikke

Populær restaurant lukker efter 7 år på Nørrebro: Nu kan du gøre et kup og købe deres ting

Byudvikling

Få unik mulighed for at være på tværs: Nu kan du udpege bygninger og redde dem fra nedrivning

Nørrebro For abonnenter

Boligmarkedet: Her er Nørrebros nyeste bolighandler

Kristian bor i en campingvogn og vender hver en krone, mens han uddanner sig på ny: - Vi har brug for at se på, hvordan det ikke er urealistisk for voksne at lave et sporskifte

Annonce