Annonce
Læserbrev

Trafikstøj dræber

Karsten Hønge Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Debat: Trafikstøj giver stress og fører til alvorlige sygdomme. Det har været kendt i mange år, at det kan føre til hjerte- karsygdomme, og dødsfald. En helt ny undersøgelse viser nu også forøget risiko for demens. Lydmuren til Folketinget må være brudt, og nu skal vi handle.

I en såkaldt ”Hvidbog” fra 2020, udarbejdet af bl.a. Rambøll, står der: ”Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen. Mange steder i Danmark er folks boliger og nære udearealer i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken”.

Faktisk er 1,3 millioner mennesker i Danmark udsat for trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens anbefalinger. Alligevel fortsætter vi med at anlægge veje uden samtidig at lave tilstrækkelige støjreducerende foranstaltninger. Støjskærme, særlig asfalt og nye beplantninger er dyre, men omkostningerne for helbredet er endnu højere.

Annonce

Derfor bør støjreduktion indgå i alle anlægsberegninger, når der planlægges nye veje. På Christiansborg er der evige krav om nye motorveje, især fra højrefløjen. Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med. Alle valgkampe indeholder masser af løfter om nye store anlægsprojekter, ligesom mange kommuner presser på. SF arbejder for at lægge transporten om i en klima- og miljømæssig bæredygtig retning. Mere kollektiv trafik og mere gods på jernbane.

Vi støtter selvfølgelig også vejprojekter, når det giver mening. Men vi gør det ikke som rygmarvsreaktion, for i virkeligheden fører flere veje til flere biler, som igen fører til flere veje.

Hold lige fast i bordkanten: Biltrafikken er steget med 85% de sidste tyve år! Det kan ikke bare fortsætte derudaf. Fremover må der være sammenhæng i politikken, så alle udgifter til bedst mulig støjreduktion bevilges som en del af anlægsudgifterne. Har man sagt A, må man sige B.

Sådan bør det være ved alle fremtidige projekter, men vi har en masse ”gammel gæld” i områder, som i dag er hårdt belastede.

Det bliver også nødvendigt at regulere bilismen gennem mere indgribende hastighedsreguleringer. Det kan være fleksible begrænsninger i hastigheder via lystavler på udvalgte strækninger i myldretiden for eksempel fra 130 km. til 80 km. Der bør laves en helhedsplan for at beskytte de mange mennesker som i dag lever i et støjhelvede.

Årtiers udbygning af vejinfrastrukturen er sket uden at tage hensyn til de borgernes hverdag, som bor i de berørte områder. Det er uansvarligt og har enorme omkostninger både menneskeligt og samfundsøkonomisk.

Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byudvikling

Hvem på rådhuset har Nørrebros ryg: Gigantisk Diabetes Center indtager De Gamles By og grønne kvadratmeter

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Det sker

Rookie Runners: Løb og fællesskab på Nørrebro med plads til alle

Politik

Håb for naboerne til De Gamles By: Muligt flertal vil inddrage borgerne på ny

Alarm 112

Tre biler på Nørrebro i København blev ramt af skud

112

Flere skud affyret på Nørrebro i aftes: Politiet søger vidner

Byudvikling

Borgmester om jernbane: Den er en massiv barriere

Nørrebro

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Danmark

Hele familien gik ned med corona - femårige Nellie blev ramt af sjælden efterve

Trafik

Nødvendigt asfaltarbejde på Bispeengbuen: Det betyder det for dig

Samfund

Fond havde 1,35 mio. kr. i ubrugte tilskudsmidler: Pengene er betalt tilbage

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Annonce